Mestská polícia Prievidza ( ďalej len MsP ) vznikla vo veľmi zložitej porevolučnej dobe v roku 1991, v čase prudkého uvoľnenia vzťahov a s tým spojeného nárastu kriminality. Príslušníci MsP od začiatku dostali do vienka veľmi ťažkú časť práce a to dennodenné pochôdzky v meste, na základe čoho sa stali tými, ktorí sú v neustálom styku s občanmi a ich poslancami, plnia úlohy a požiadavky primátora a zastupiteľstva, plnia nemalú časť policajnej práce pri riešení priestupkov, zachytávaní trestných činov a kriminálno-preventívnej činnosti.
        Po celú dobu od svojho vzniku MsP úspešne čelila a zápasila s prichádzajúcimi problémami, pričom takto za svoje 14 ročné pôsobenie preukázala svoju opodstatnenosť a nezastupiteľnosť v štruktúre orgánov mesta Prievidza. Stala sa nepostrádateľnou zložkou zabezpečujúcou ochranu verejného poriadku, ale aj života a majetku občanov, kde ako prví podávajú pomocnú ruku a to aj napriek tomu, že nemajú zodpovedajúce sociálne, zdravotné a dôchodkové zabezpečenie, ako je to u ostatných poriadkových zložiek.
        Správa o činnosti Mestskej polície Prievidza bola posledne prerokovaná Mestským zastupiteľstvom na svojom zasadnutí dňa 29.6.2004, kde bola komplexne hodnotená činnosť za obdobie roka 2003. Koncom toho roka, konkrétne k 5.l2.2003, sa MsP presťahovala do nových priestorov v objekte ZŠ na Ulicu Nováckeho, čím sa podstatnou mierou zlepšili podmienky pre prácu každého jedného príslušníka.
1. ÚSEK PERSONALISTIKY
        Na úseku personálnej práce bola na MsP v priebehu roka 2004 zaznamenaná značná fluktuácia príslušníkov, čo bolo zapríčinené dvoma faktormi, a to : odchodom príslušníkov MsP do služieb štátnej polície a ukončením pracovného pomeru pre neplnenie si pracovných povinností. Takto v priebehu roka odišli do štátnej polície pracovať traja príslušníci MsP : p. Ľudovít Mazáň, p. Marián Kubáň a k 31.12.2004 i zástupca náčelníka Bc. Jozef Bátora. Jeden príslušník p. Ľudovít Škultéty odišiel pracovať k železničnej polícii.
        Ďalší príslušníci ako : p. Róbert Surový, p. Gerald Král a p. Jozef Pastierik ukončili pracovný pomer na MsP dohodou, nakoľko u týchto príslušníkov boli zistené nedostatky pri plnení si pracovných povinností a vzhľadom na upozornenie zo strany zamestnávateľa sa sami rozhodli rozviazať pracovný pomer.
        Na základe uvedených skutočností bolo potrebné v priebehu roka priebežne dopĺňať stavy príslušníkov MsP a tak ku dňu 9.3.2004 boli na základe výsledkov výberového konania prijatí noví príslušníci : p. Vladimír Hlohovský, p. Pavol Šmelko a p. Dušan Masarik , ďalej k l.6.2004 sl. Nadežda Hudecová , k l.7.2004 p. Jozef Pastierik a k l.l0.2004 p. Ján Buchel, ktorý prišiel zo štátnej polície.
        Všetci novoprijatí uchádzači, okrem p. Buchela, absolvovali odbornú prípravu príslušníkov obecnej polície. Po úspešnom ukončení záverečnou skúškou sa stali príslušníkmi polície, pripravení plniť úlohy vyplývajúce zo zákona. P. Pastierik kurz nedokončil, nakoľko v polovici kurzu ukončil pracovný pomer dohodou. Poslední uchádzači p. Dalibor Gajdoš a p. Michal Homola, ktorí boli prijatí dňom l.12.2004 na základe výberového konania uskutočneného v mesiaci október 2004, nastúpia v l. štvrťroku 2005 na odbornú prípravu príslušníkov polície. V budúcnosti sa bude postupne v rozširovaní stavu príslušníkov mestskej polície pokračovať na základe projektu „Bezpečné mesto Prievidza“, ktoré odsúhlasilo mestské zastupiteľstvo v roku 2003 s ohľadom na finančné možnosti v zmysle kľúča „1“ príslušník na 1000 obyvateľov. K 31.12.2004 pracovalo na MsP 40 príslušníkov, čo predstavuje 100% naplnenosť stavov.
2. ÚSEK VZDELÁVANIA
        V oblasti vzdelávania príslušníkov MsP by sme mohli povedať, že v priebehu roka sa postupne oboznamovali s novoprijatými VZN mesta, absolvovali testy odborných vedomostí z oblasti priestupkového a trestného zákona, z postupov pri riešení problémových a kritických situácií ako aj s platnými VZN. Zvyšovania odbornej kvalifikácie sa nezúčastňovali len príslušníci MsP, ale i personálna referentka, ktorá v priebehu celého roka sledovala zmeny týkajúce sa zákonníka práce, sociálnej oblasti, ako aj postupov pri prijímaní nových zamestnancov, pri rozviazaní pracovného pomeru, pri čerpaní práceneschopnosti a pod.. Odborné vedomosti a nové poznatky boli následne prenesené všetkým príslušníkom MsP. I v budúcnosti sa plánuje pokračovať vo vzdelávacích programoch, v absolvovaní rôznych seminárov a kurzov. Príslušníci MsP majú záujem zdokonaľovať sa i v cudzích jazykoch ( hlavne anglický a nemecký jazyk ), nakoľko sa v uliciach stretávajú i s prípadmi, kedy ich pomoc využívajú zahraniční turisti.
3. ÚSEK EKONOMICKÝ
        Ekonomický úsek MsP Prievidza vychádzal z rozpočtu MsP odsúhlasený mestským zastupiteľstvom na rok 2004. Stanovujú ho osobitné normy, na základe ktorých MsP vykonáva a samostatne hospodári so svojím majetkom a finančnými zdrojmi, zostavuje rozpočet a hospodári aj inými hospodárskymi prostriedkami, ktoré sú jej prideľované na krytie jednotlivých činností.
        Rozpočet ako základ finančného hospodárenia je zostavený na obdobie jedného roka a vyjadruje ekonomickú samostatnosť MsP. Rozsah príjmov a výdavkov závisí od mnohých faktorov a často odráža samotné ciele hospodárskej a finančnej politiky MsP.
        Hospodárenie MsP je rozdelené do dvoch oblastí – oblasť príjmov, ktoré plynú do rozpočtu mesta z vlastných príjmových zdrojov – blokových pokút a oblasť výdavkov, ktoré sa vynakladajú na financovanie konkrétnych činností MsP. Na výšku výdavkov majú vplyv nielen samotné potreby MsP, ale aj rozsah zodpovednosti a právomocí MsP na zabezpečenie činnosti vyplývajúcich z jej povinností.
        Tvorba rozpočtu MsP ako základným prvkom ekonomického úseku v rámci procesu plánovania si vyžaduje prístup k mnohým informáciám, poznať neustále sa meniacu rozpočtovú klasifikáciu, sledovať metodické usmernenia, správne určovať priority a kritéria pri stanovení cieľov. Základnou a neodmysliteľnou súčasťou rozpočtu sú bežné výdavky zabezpečujúce predovšetkým plynulý chod MsP - mzdy a platy, poistné a príspevky do poisťovní, plyn, tepelná energia, elektrická energia, vodné, stočné, poplatky za telekomunikačné služby, výstroj a výzbroj príslušníkov, pohonné hmoty, zákonné a havarijné poistenie služobných vozidiel, poistenie príslušníkov a pod.. Spracovávanie, sledovanie čerpania, realizácia rozpočtu v praxi – to sú základné prvky ekonomického úseku MsP.
        Podrobná správa o hospodárskej činnosti MsP Prievidza býva jedným z materiálov pripravovaných na rokovanie a schvaľovanie MsZ ako neodmysliteľná súčasť ročnej závierky hospodárenia mesta.
        Zvyšovať príjmovú časť rozpočtu nielen MsP, ale hlavne rozpočtu mesta a snažiť sa o čo najnižšie čerpanie výdavkov určených pre potreby MsP – to sú základné priority ekonomického hospodárenia do budúcnosti. Samozrejme, že v prípade MsP nepôjde o vyrovnanie príjmovej a výdavkovej časti rozpočtu, ale k čo možno najväčšiemu priblíženiu sa tohto, už teraz neľahkého záväzku.
4. ÚSEK MATERIÁLNEHO A TECHNICKÉHO ZABEZPEČENIA
        Materiálne a technické zabezpečenie príslušníkov MsP bolo realizované na základe požiadaviek a potrieb stanovených pre rok 2004. Priorita tak ako po každé iné roky bola venovaná vystrojovaniu a vyzbrojovaniu príslušníkov MsP v súlade so zákonom č. 564/9l Zb. a jeho následných doplnkov. Vystrojovanie novoprijatých príslušníkov po absolvovaní odbornej prípravy bolo vykonávané v zmysle novelizácie zákona o MsP č. 333 / 2003 zb. o jednotnom vystrojovaní príslušníkov MsP v rámci Slovenskej republiky. Priebežne, po uplynutí životnosti starých výstrojných súčiastok, sa vykonáva prestrojovanie všetkých príslušníkov MsP do nových uniforiem. Takto bolo v priebehu roka prestrojených do nových uniforiem 6 novoprijatých a jeden starší príslušník MsP. Aby mali všetci príslušníci pridelené svoje služobné zbrane, zakúpili sa 3 ks služobných pištolí zn. Glock, ráže 9 mm. Okrem toho sme pre činnosť MsP v priebehu roka, podľa dostupnosti finančných prostriedkov, zakúpili : l ks vysielačky, doplnili sme 7 ks reflexných viest, l ks videokameru, l ks digitálny fotoaparát, l ks ďalekohľad na nočné videnie, výstrojné súčiastky pre dvoch služobných psov ako i súčiastky pre potrebu psovodov.
        Najväčším technickým vybavením príslušníkov MsP však bolo zakúpenie 3 ks služobných motorových vozidiel zn. Škoda Octávia, čím sa odstránila poruchovosť na úseku autoparku a zefektívnila sa mobilnosť MsP. Začiatkom mesiaca december zakúpila MsP stacionárny prístroj RAMER na meranie rýchlosti vodičov motorových vozidiel. A na záver, ku koncu roka 2004, dostala ako sponzorský dar, nové telefaxové zariadenie.
        Ďalej bolo v rámci techniky vybavené operačné stredisko MsP o 3 ks kamier a jednu plazmovú obrazovku na monitorovanie ďalších územných častí mesta. V neposlednom rade sa realizovala i výstavba prístreška nad vstupom do budovy v priestoroch nádvornej časti MsP.
5. ÚSEK PRAKTICKEJ ČINNOSTI
        Úsek praktickej činnosti MsP sa riadil zákonom č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov, zákonom č. 372/1990 Zb. o priestupkoch, trestným zákonom, uzneseniami MsZ, VZN mesta a inými predpismi a rozhodnutiami. Vzhľadom pre rozsiahlosť praktického úseku, bola jeho činnosť rozdelená do nasledovných oblastí :
5.1. Operačné stredisko MsP
5.2. Priestupkový referát MsP
5.3. Operatívna skupina MsP
5.4. Využívanie služobných psov
5.5. Hliadková služba
5.6. Fyzická a strelecká príprava
5.7. Spolupráca s inými útvarmi, orgánmi a organizáciami
5.8. Spolupráca s poslancami MsZ
5.9. Spolupráca s pracovníkmi mestského úradu
5.1. Operačné stredisko MsP
        Operačné stredisko MsP je riadiace pracovisko činností a výkonu príslušníkov MsP, kontaktné miesto pre občanov, či už v telefonickom alebo osobnom kontakte, nepretržite počas 24 hodín. Stálu službu v súčasnosti zabezpečujú 5 príslušníci MsP. Funkcia vedúceho oddelenia nie je zriadená. V prípade požiadaviek na prácu operačných, riadenia, vytvorenie prehľadu štatistík a inej činnosti sa náčelník MsP, JUDr. Mikula, obracia na operačného MsP p. Voleka.
        Operačný pracovník MsP ( ďalej len OMsP) zodpovedá za výkon príslušníkov MsP vo výkone služby, za budovu MsP, autopark a zverené materiálne a technické prostriedky potrebné pre výkon služby.
Počas služby vedie nasledovné evidencie:
- záznamová kniha zbraní – zapisuje pohyb zbraní, preberá a vydáva zbrane príslušníkom MsP (ročne to predstavuje okolo 4400 záznamov),
- záznamová kniha streliva – zapisuje pohyb streliva, preberá a vydáva strelivo príslušníkom MsP ( podobne ako kniha zbraní ),
- kniha výstroje – zapisuje výstroj vydávanú príslušníkom MsP potrebnú na plnenie služobných úloh /RST, fotoaparáty, dräger, ďalekohľad na nočné videnie, atď.../,
- kniha vrakov – zaznamenáva zistenie a odstránenie starých vozidiel bez EČ,
- kniha skládok – zaznamenáva zistenie a odstránenie skládok,
- kniha úloh – zaznamenáva nové úlohy pre hliadky (kontroly problémových miest a pod.),
- kniha sektorov hliadok - zaznamenáva problémové lokality v sektoroch a nové úlohy,
- kniha udalostí – zaznamenáva hlásené udalosti,
- knihy porúch služobných motorových vozidiel,
- kniha porúch budovy MsP,
- kniha zablokovaných vozidiel – obsahuje záznamy o použití technického prostriedku na zabránenie odjazdu motorového vozidla,
- knihy priestupkov riešených blokovou pokutou a dohováraním – zápis priestupkov po doriešení predvolaných osôb. Z uvedených kníh sa vykonáva zápis do evidencie priestupkov.,
- kniha predvolaných osôb,
- kniha predvolánok daných za stierač vozidla,
- kniha použitia prístroja na meranie alkoholu v krvi – dräger,
- parkovanie autobusov SAD na území mesta,
- kniha poplachov : do 30.01.2004 stredisko registrácie poplachov,
- evidencia doporučenej pošty pre okresný súd, mestský úrad a pod.
        Ďalšími úlohami OMsP počas služby je komunikácia s občanmi telefonicky, prípadne osobne na útvare MsP, kde sa dostavia z dôvodu uhradenia blokovej pokuty za priestupky zistené hliadkami MsP počas výkonu služby, sú predvolaní na doriešenie priestupkov alebo prídu oznámiť protiprávne konanie, prípadne sa prídu len poradiť o svojich problémoch.
Počas výkonu hliadok MsP vo výkone služby OMsP vyhľadáva údaje, ktoré požadujú hliadky MsP v evidenciách informačného systému samosprávy o :
- občanoch, majiteľoch domov , majiteľoch psov, majiteľoch parciel v katastrálnom území mesta Prievidza, majiteľov garáži,
- v evidencii priestupkov (WEMU) informácie o priestupkoch občanov.
Pri zabezpečovaní požiadaviek k náprave pri protiprávnych skutkoch komunikuje s inými inštitúciami. Pri plnení úloh spolupracuje najmä :
- s oddeleniami MsÚ,
- s operačným strediskom OR PZ SR,
- so stálou službou OO PZ Prievidza,
- so Železničnou políciou Prievidza,
- s obecnými a mestskými políciami,
- s TEZAS-om a Záhradníctvom, kde oznamuje zistené nedostatky týkajúce sa verejnej zelene a verejnoprospešných zariadení, ktoré zistia hliadky MsP vo výkone služby,
- s dispečingom lekárskej prvej pomoci,
- so službou lekárskej pohotovosti,
- s okresnou správou ciest,
- so Slovenským plynárenským podnikom,
- so Slovenským elektrorozvodným závodom,
- s telekomunikáciami,
- s rybárskym zväzom,
- s poľovníckym zväzom,
- s útulkom pre opustené zvieratá,
- s veterinárnou správou,
- s inými inštitúciami podľa požiadaviek vyplývajúcich s konkrétnej situácie.
Medzi ďalšie činností OMsP na operačnom stredisku patrí i obsluha rádiostaníc MsP, TEZASu a MHD. Zabezpečuje dobíjanie a výmenu zdrojov do rádiostaníc, ručných svietidiel, drägeru a fotoaparátov. Vykonáva sťahovanie fotodokumentácie z jednotlivých fotoaparátov do PC a vyhotovuje fotodokumentáciu podľa požiadaviek hliadok MsP. Prijíma a spája hovory na jednotlivé pracoviská MsP. Denne spisuje celodenný súhrn udalostí (zvodku) a hlásenie o polohe hliadok počas výkonu služby. Pri preberaní služby kontroluje stav služobných vozidiel, budovy, počítačov a k zisteným závadám spisuje záznam a hlási NMsP.
        Oproti predchádzajúcim rokom nastal určitý nárast činností OMsP. Zvýšil sa počet prijímaných podnetov od občanov, počet núdzových volaní na t.č. 159 ( príloha č. 2 ) ako i celkový nárast priestupkov. Viď porovnanie v uvedených tabuľkách.
Prehľad niektorých činností OMsP : 2003 a 2004 |
2003 Počet záznamov |
2004 Počet záznamov |
Nárast |
Zápis priestupkov Dohováranie + BP |
2975 |
4179 |
1204 |
Evidencia skládok |
414 |
796 |
382 |
Evidencia vrakov |
95 |
169 |
74 |
Príjem oznámení |
3929 |
5148 |
1219 |
Porovnanie s rokom 2002 :
Prehľad niektorých činností OMsP : 2002 a 2004 |
2002 Počet záznamov |
2004 Počet záznamov |
Nárast |
Zápis priestupkov Dohováranie + BP |
2612 |
4179 |
1567 |
Evidencia skládok |
522 |
796 |
274 |
Evidencia vrakov |
110 |
169 |
59 |
Príjem oznámení |
2699 |
5148 |
2449 |
        Operačné stredisko od decembra 2003 disponuje aj kamerovým systémom. V súčasnej dobe sa využíva 5 kamier, ktoré OMsP obsluhuje a na základe zistených skutočností dáva pokyny hliadkam MsP. Sledovanie kamerového systému vykonáva len priebežne, nakoľko z plnenia vyššie uvedených činností zostáva malý časový priestor na ich obsluhu. Napr. pri zistení dopravného priestupku, ktorý nemohla doriešiť hliadka MsP na mieste z dôvodu, že priestupca sa po ich príchode alebo počas presunu už nenachádzal na mieste, vykonáva OMsP uloženie uvedeného záznamu, vyhotovuje fotodokumentáciu, v spolupráci s OR PZ vylustruje majiteľa vozidla, spíše predvolanie a úradný záznam. V prípade zistenia iných správnych deliktov monitoruje osoby do príchodu hliadky MsP, ktorá vec dorieši na mieste.
        Operačné stredisko v spolupráci s ostatnými úsekmi a referátmi pripravuje podklady pre štatistické spracovanie činnosti MsP Prievidza.
5.2. Priestupkový referát
        Veľmi významnou súčasťou na úseku praktickej činnosti MsP je priestupkový referát, bez práce ktorého je dnešná činnosť mestskej polície nemysliteľná. Referát bol vytvorený Návrhom na zmenu organizačnej štruktúry Mestskej polície Prievidza odsúhlasenej Mestským zastupiteľstvom konaným dňa 24.2.2004, kde bol systematizovaný vedúci priestupkového referátu, dvaja spracovatelia a jeden referent spisov. Po odsúhlasení a s ohľadom na procesnú spôsobilosť pri spracovávaní priestupkov, prešiel referát v priebehu roka 2004 viacerými personálnymi zmenami. Od začiatku roka na tomto úseku pracovali dvaja spracovatelia – p. Róbert Surový a p. Marián Sluka a jedna referentka. P. Surový po trojmesačnej pracovnej neschopnosti požiadal o rozviazanie pracovného pomeru. Po jeho odchode zostal referát neobsadený o dvoch spracovateľov a to z toho dôvodu, že bol zo strany ostatných príslušníkov MsP nezáujem o prácu na priestupkovom referáte, ktorý spočíval hlavne v tom smere, že zaradením na uvedený referát by prišli o nemalé finančné prostriedky, ktoré dostávajú na hliadkovej službe vo forme príplatkov. Voľné miesta boli napriek uvedenej skutočnosti v priebehu druhého polroka postupne obsadené a to k l.7.2004 prestúpil z hliadkovej služby p. Jozef Halaška a k l.10.2004 p. Ján Buchel. Následne nato k 15.11.2004 požiadal p. Marián Sluka o uvoľnenie z funkcie vedúceho priestupkového referátu a na jeho miesto nastúpil p. Bc. Milan Gatial. Pán Sluka zostal pracovať na referáte ako spracovateľ. V administratíve priestupkového referátu pracuje p. Lenka Ludíková a od l.6.2004 je k dispozícii podľa potreby aj p. Lýdia Šimašeková, ktorá však 80 % pracovnej doby venuje administratívnej práci týkajúcej sa doručovania poštou nedoručených súdnych zásielok do vlastných rúk, ktoré sú nám doručované z Okresného súdu v Prievidzi.
        V roku 2004 bolo prijatých celkovo 982 priestupkových spisov. Tu nie je zaznamenaný nárast oproti predchádzajúcemu roku, v ktorom bolo prijatých 997 priestupkových spisov. Treba podotknúť, že od mája t.r. sa prestali evidovať pod spisovým materiálom objasnené krádeže tovaru v obchodných domoch, ktorých páchatelia boli doriešení na mieste v zmysle priestupkového zákona a krádeže, kde išlo i o maloletých páchateľov. Vekové zloženie páchateľov priestupkov celkovo riešených v roku 2004 tvorí príloha č. 4. V súčasnosti sa evidujú len tie krádeže, ktorých páchatelia neboli doriešení na mieste a priestupok bol riešený na priestupkovom referáte. Spisy z krádeží sme zaraďovali medzi tzv. jednoduché, ktoré sa robili len administratívne. Namiesto nich sme v priebehu roka dostali oznámenia od občanov, ktoré si žiadajú viac času pri objasňovaní.
        Pracovná doba referátu je príslušníkmi MsP plne využívaná, a v niektorých prípadoch aj nad jej rámec, nakoľko si to vyžaduje povaha a náročnosť činnosti pri objasňovaní priestupkov. Objasňovanie v inej, ako pracovnej dobe, je so súhlasom náčelníka MsP, využívaná podľa potrieb v jednotlivých prípadoch s ohľadom na požiadavky občanov, ktorí sa na útvar MsP nemôžu dostaviť v pracovnej dobe. K objasňovaniu spisov bola využívaná aj spolupráca s hliadkami MsP, ktoré sa aktívne podieľali aj na spracovaní spisového materiálu. Ide hlavne o prípady ukončovania priestupkov krádeží v obchodných domoch a predajniach.
        Odstraňovanie nedostatkov v spisových materiáloch sa zabezpečuje priebežne doplňovaním a konzultovaním s kompetentnými orgánmi štátnej a verejnej správy, ale aj s hliadkami MsP. Hliadky MsP sú využívané na doručovanie výziev k podaniu vysvetlenia a k predvádzaniu osôb, po ktorých priestupkový referát pátra.
        Referát ďalej úzko spolupracuje pri objasňovaní priestupkov s policajným zborom, obvodným úradom, s jednotlivými oddeleniami Mestského úradu v Prievidzi, ako aj s inými orgánmi štátnej a verejnej správy. Vybavuje odpovede na listy a dožiadania týchto orgánov a oboznamuje príslušníkov MsP s novými postupmi a prijatými opatreniami pri objasňovaní priestupkov v zmysle nových platných predpisov. Prehodnocuje postupy pri objasňovaní a zakladaní nových spisových materiálov. Príslušníci referátu sa podľa potreby zúčastňovali školení za účelom zefektívnenia práce a zvyšovanie odbornosti a profesionality pri objasňovaní a spracovaní priestupkov.
5.3. Operatívna skupina MsP
        Operatívna skupina MsP Prievidza vznikla zmenou Organizačnej štruktúry MsP v Prievidzi schválenou MsZ Prievidza dňa 24.2.2004 pod číslom uznesenia 18/04.
        Operatívna skupina bola vytvorená ako nová forma odhaľovania a dokumentovania priestupkov a ich páchateľov, ktorí sa spáchanie priestupku v prítomnosti hliadky MsP v uniforme snažia zatajiť alebo v prípade, kedy je odhalenie priestupku nerealizovateľné, pretože páchateľ pred príchodom hliadky z miesta spáchania priestupku odíde, schová sa alebo ujde. Najčastejšie ide o priestupky v zmysle zákona č. 372/90 Zb. o priestupkoch, § 30, odst. 1 - priestupky na úseku ochrany pred alkoholizmom a inými toxikomániami, hlavne v prípade ochrany mládeže a maloletých osôb, § 24 - priestupky na úseku podnikania, nepovolený predaj, § 47 - priestupky proti verejnému poriadku, § 50 - priestupky proti majetku a priestupky v zmysle § 22 - proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky na území mesta Prievidza. Úlohou operatívnej hliadky MsP Prievidza je i kontrola dodržiavania VZN mesta Prievidza v zmysle § 48, predovšetkým VZN č. 71/2003 o zdravom životnom prostredí a udržiavaní čistoty a poriadku v meste Prievidza uvedené v § 3, ochrana a používanie vôd, kde dochádza k znečisťovaniu prostredia vymieňaním motorových náplní a umývaním vozidiel na verejných priestranstvách uvedené v § 6, odst. 7, ako aj VZN č. 66/2002 o držaní psov a VZN č. 54/2000 o používaní zábavnej pyrotechniky hlavne v období vianočných a novoročných sviatkov.
        Operatívna hliadka MsP Prievidza má vytvorenú databázu potencionálnych páchateľov priestupkov, kde priestupky týchto osôb boli spracovateľmi MsP zdokumentované a odstúpené, prípadne doriešené v blokovom konaní alebo operatívnou hliadkou. Ide hlavne o osoby z radov tzv. feťákov i sprayerov, ako aj páchateľov priestupkov spáchaných pod vplyvom alkoholických nápojov a návykových látok, hlavne na úseku verejného poriadku a poškodzovania majetku.
        Činnosťou operatívnej hliadky v roku 2004 boli zisťované a riešené predovšetkým ťažko odhaliteľné a dokumentovateľné priestupky.
        Na úseku podnikania v zmysle zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch § 24, kde dochádzalo k neoprávnenej obchodnej a zárobkovej činnosti bolo zistených a doriešených v blokovom konaní 28 priestupkov, 1 priestupok bol doriešený dohováraním a 2 priestupky boli odstúpené spisom na správne konanie. Išlo o tzv. nepovolený pouličný predaj a predaj bez pokladničných dokladov.
        Na úseku ochrany pred alkoholizmom a inými toxikomániami v zmysle zákona č. 372/1990 Zb., § 30 bolo zistených 10 priestupkov, ktoré boli na mieste riešené v blokovom konaní, 4 priestupky boli doriešené dohováraním a 1 priestupok bol spisom odstúpený na správne konanie. Išlo o priestupky, kde boli podané a požívané alkoholické nápoje mladistvým a maloletým osobám prevažne v čase diskoték, v 1 prípade bol zistený priestupok, kedy mladistvej osobe bola podaná návyková látka - toluén.
        Úlohou operatívnej hliadky je i kontrola nad dodržiavaním zákona č. 377/2004 o ochrane nefajčiarov, predtým zákona č. 67/1997 do doby jeho platnosti. Na uvedenom úseku sa zistilo 15 priestupkov, ktoré boli na mieste doriešené blokovou pokutou, 2 priestupky boli doriešené dohováraním, kde išlo hlavne o predaj tabakových výrobkov osobám mladistvým a maloletým.
        V zmysle zák. č. 372/90 Zb., § 48, VZN č. 47/1998 o trhovom poriadku v meste Prievidza, bolo zistených 11 priestupkov, ktoré boli doriešené na mieste v blokovom konaní. Išlo o priestupky, kde predávaný tovar nebol označený cenovkami. V zmysle VZN č. 57/2001 bolo riešených 5 priestupkov na úseku zakladania nelegálnych skládok.
        Dôležitou úlohou operatívnej hliadky v roku 2004 bola i kontrola nad dodržiavaním VZN č. 71/2003 o zdravom životnom prostredí, udržiavaní čistoty a poriadku v meste Prievidza a VZN č. 66/2002 o držaní psov na území mesta Prievidza, kde bolo zistených 69 priestupkov, ktoré boli doriešené v blokovom konaní, 94 priestupkov v zmysle uvedených VZN bolo doriešených dohováraním a 5 priestupkov bolo odstúpených spisom na správne konanie. V týchto prípadoch išlo o priestupky majiteľov psov, ktorí porušili nariadenie o voľnom pohybe psa tým, že ho neviedli na vodítku a podstatnú časť tvorili priestupky, kedy majitelia psov neodstránili exkrementy z verejného priestranstva.
        V zmysle VZN č. 71/2003 o zdravom životnom prostredí, udržiavaní čistoty a poriadku v meste Prievidza, § 3, odst. 9, písm. a), k), a n) odhadzovanie, znečisťovanie smeťami, ohorkami cigariet, vylepovaním plagátov, vykonávaním telesnej potreby na verejnom priestranstve, bolo hliadkou zistených 52 priestupkov, ktoré boli doriešené blokovou pokutou, 20 priestupkov bolo doriešených dohováraním, 1 priestupok bol spisom zaslaný na doriešenie v správnom konaní. Podľa § 3, odst. 9, písm. e) jazda na bicykloch v pešej zóne mesta hliadka zistila 29 priestupkov, ktoré boli riešené blokovou pokutou, 10 priestupkov bolo doriešených dohováraním, v zmysle § 3, odst. 9, písm. j) písanie na steny domov je 1 priestupok v riešení hliadky.
        V zmysle VZN č. 71/2003, § 9, odst. 2, písm. g, parkovanie a jazda motorovými vozidlami na plochách zelene bolo hliadkou zistených 34 priestupkov, ktoré boli doriešené blokovou pokutou, 34 priestupkov bolo doriešených dohováraním. Podľa § 6, odst. 7, ochrana a používanie vôd, umývanie motorových vozidiel, bol zistený 1 priestupok, ktorý bol doriešený blokovou pokutou a 1 priestupok bol odstúpený spisom na správane konanie.
        V období vianočných a novoročných sviatkov bola hliadka zameraná na kontrolu používania zábavnej pyrotechniky - VZN č. 54/2000, kde 4 priestupky boli doriešené blokovou pokutou a 2 priestupky sú v riešení.
        Operatívna hliadka sa v roku 2004 podieľala aj na zisťovaní a riešení priestupkov na úseku dopravy v zmysle zákona o priestupkoch, § 22, kde bolo hliadkou doriešených 148 priestupkov uložením blokovej pokuty, 49 priestupkov bolo doriešených dohováraním, 2 priestupky boli riešené spisom a 22 priestupkov zostáva v riešení operatívnej hliadky. Išlo hlavne o priestupky, ktoré boli zistené a riešené v čase pracovnej zaneprázdnenosti uniformovaných hliadok, v dobe keď páchateľ, vodič, majiteľ vozidla sa nenachádzal vo vozidle, preto bola hliadkou vyhotovená fotodokumentácia priestupku a vypísané predvolanie za stierač pre neprítomnosť páchateľa priestupku. Operatívna hliadka ďalej doriešila v blokovom konaní 28 priestupkov krádeží v zmysle § 50, zákona č. 372/1990, 2 krádeže boli doriešené dohováraním a 1 krádež bola odstúpená spisom na správne konanie. Celkove zostáva v štádiu riešenia hliadky 27 priestupkov rôzneho charakteru.
        Opodstatnenie zriadenia operatívnej skupiny a operatívnej práce v činnosti MsP Prievidza je prípad zistenia a predvedenia „cintorínového fantóma“, ktorý dlhšiu dobu pôsobil na Mestskom cintoríne v Prievidzi a vzbudzoval obavy, hlavne u starších občanov, občaniek mesta Prievidza. Dňa 8.7.2004 bol podozrivý J.Š. na mieste činu operatívnou skupinou MsP prichytený a zadržaný, predvedený na MsP Prievidza a po vykonaní ďalšieho šetrenia doriešený v blokovom konaní za priestupok v zmysle zákona č. 372/1990, § 47, odst. 1, písm. c).
        V roku 2004 operatívna hliadka MsP Prievidza pracovala na súčinnostných opatreniach s príslušníkmi OO PZ Prievidza a príslušníkmi OR PZ Prievidza, kde 18 poznatkov o trestnej činnosti získaných operatívnou hliadkou MsP bolo odovzdaných na útvar PZ SR Prievidza. Na základe týchto poznatkov boli zdokumentované a realizované trestné činy, predovšetkým krádeže vlámaním.
        Operatívna hliadka vo svojej činnosti využívala kontakty s občanmi mesta Prievidza, miestnu a osobnú znalosť.
5.4. Využívanie služobných psov
        Mestskí policajti majú vo svojich radoch aj psovodov, ktorí sa zúčastňovali výkonu zamestnania so služobnými psami počas celého roku 2004. Vo funkcii psovoda vykonávali výkon zamestnania p. Roman Feješ a p. Marián Hrabaj so psami plemena belgický ovčiak – malinois. Služobná kynológia má svoju dlhú históriu v polícii, vojska a záchranárov. Pes je vynikajúci pomocník pri rôznych udalostiach týkajúcich sa práce mestskej polície. Hliadka služobného psa využíva najmä v služobnom zákroku, pri kontrole mestských a iných objektov, pri prieskume narušeného objektu, na nájdenie skrytej osoby, na zadržanie páchateľa trestného činu alebo osoby na pátraní, na zabránenie výtržnosti v rôznych zariadeniach alebo na športových podujatiach. V roku 2004 bolo vykonaných 189 služieb so psom, v 55-tich prípadoch bol pes použitý v služobnom zákroku, v 236-tich prípadoch bola vykonaná kontrola osôb a v 1025-tich prípadoch kontrola mestských a iných objektov. Ďalej bol služobný pes využitý 4x na prieskum narušeného objektu, zadržanie páchateľov trestného činu a osôb na pátraní bolo vykonaných v 4-och prípadoch, zadržanie páchateľa priestupku 2x, zabránenie výtržnosti v 2-och prípadoch, nájdenie skrytej osoby 26-krát, nasadenie psa na stopu v 2-och prípadoch, dohľadanie osoby 1x, ostatné obranné práce vykonávali služobní psi v 33 prípadoch.
        Psovodi MsP sa taktiež zúčastňovali na preventívno-bezpečnostných akciách, samostatne v 3-och prípadoch a v spolupráci s PZ v 7-ich prípadoch. Činnosť psovodov MsP sa netýkala len služobných zákrokov, ale aj preventívnej činnosti, spoločenských, kultúrnych a športových podujatí, prezentácia služobnej kynológie a styk s verejnosťou. Preventívno-osvetová činnosť spojená s ukážkami výcviku služobných psov bola vykonaná v MŠ a ZŠ v meste Prievidza a v spolupráci s PZ aj mimo mesta Prievidza v celkovom počte 33-krát. Psovodi MsP spolu so služobnými psami zabezpečovali spoločenské a športové podujatia ako napr. futbalové a hokejové zápasy, mestské jarmoky a rôzne kultúrne udalosti celkovo 24-krát.
        Ďalej sa psovodi MsP v priebehu roka zúčastnili rôznych súťaží zameraných na služobnú kynológiu, kde súperili so psovodmi PZ, väzenskej a justičnej polície, vojska a civilných nadšencov služobnej kynológie. Na súťaži „ O pohár regionálnych novín Prievizdsko“, ktorá sa konala v Handlovej, obsadili prvé miesto a v Bojniciach na „Memoriáli Milana Valachoviča“ obhájili opätovne prvé miesto. V priebehu roka, v mesiacoch marec až november, sa v športových strediskách v obciach Remata, Nitrianske Rudno a Kľačno zúčastňovali pokračovacích výcvikov spolu so psovodmi z OR PZ a z oddelenia služobnej kynológie, kde si vymieňali skúsenosti pri výcviku a nacvičovali rôzne simulované situácie. V mesiacoch január, február a august si psovodi MsP vykonali výcvik samostatne, za pomoci mestského kynologického klubu Prievidza, kde využívali hlavne prekážky a figuranta, aby boli dobre pripravení a mohli tak ešte kvalitnejšie plniť úlohy pri zabezpečovaní verejného poriadku.
5.5. Hliadková služba
        Hliadkoví policajti predstavujú počtom 25 príslušníkov najpočetnejšie zloženie z celkového 40 členného kolektívu, ktorí tvoria jadro celkovej činnosti MsP pri zabezpečovaní verejného poriadku. Hliadková služba sa vykonáva nepretržite v priebehu 24 hodín v pondelok až štvrtok v 8 hodinových a piatok až nedeľa v 12 hodinových cykloch. Títo sú priamo riadení operačným pracovníkom MsP, pričom službu vykonávajú striedavo pešo alebo motorovými vozidlami. V priebehu služby sú v neustálom kontakte s operačným pracovníkom prostredníctvom služobných rádiostaníc, aby ich takto mohol operatívne presúvať a zabezpečovať plnenie úloh na úseku verejného poriadku, hlavne, keď je potrebné okamžite reagovať na požiadavky občanov, ktorí žiadali o pomoc prostredníctvom núdzového volania na linku č. 159 ( príloha č. 2 ). Hliadkoví policajti svoju činnosť z celého priebehu výkonu služby zaznamenávajú na konci zmeny v úradnom zázname, ktorý je následne vyhodnocovaný a využitý pri ďalšom plnení úloh z toho vyplývajúcich, či už ide o priestupkový referát a pod.
        Hliadkoví policajti majú mesto Prievidza rozdelené do l2 sektorov, pričom na každý sektor je zvlášť založená zložka, ktorá sa priebežne s ohľadom na vývoj bezpečnostnej situácie v tom ktorom sektore doplňuje a je využívaná v praktickej dennodennej činnosti ako príslušníkmi z prideleného sektoru, tak aj ostatnými príslušníkmi MsP pri plnení úloh.
        Okrem toho hliadkoví policajti, v rámci rozširovania si miestnej a osobnej znalosti, priebežne budujú a rozširujú dôvernícku sieť, ktorú využívajú v prvom rade pri odhaľovaní a zisťovaní páchateľov protiprávneho konania, ako i zisťovania požiadaviek zo strany občanov na otázky zabezpečovania verejného poriadku. Na druhej strane však treba podotknúť, že nie všetci občania sú spokojní s činnosťou mestských policajtov, resp. niektorých jej jednotlivcov a tak v priebehu roka podali občania na ich činnosť sťažnosť v l2 prípadoch, z ktorých po prešetrení ani jedna nebola opodstatnená.
5.6. Fyzická a strelecká príprava
        Telesná príprava príslušníkov MsP bola v priebehu roka 2004 vykonávaná inštruktorom telesnej a streleckej prípravy p. Jánom Šimkom a bola zameraná na zvyšovanie fyzickej pripravenosti príslušníkov a na nácvik obranných techník použiteľných vo výkone služby pre obnovenie verejného poriadku, zaistenie a zadržanie páchateľa, predvádzanie vo vozidle, použitie donucovacích prostriedkov , ako i vykonávania prehliadky, či zadržiavaná osoba nemá pri sebe zbraň. Telesná príprava bola vykonávaná striedavo, s ohľadom na počasie a ročné obdobia, v telocvični a na atletickom štadióne ZŠ K. Novackého v Prievidzi, v bezprostrednom susedstve MsP. Previerky telesnej spôsobilosti boli vykonané v dňoch 23.6., 29.6. a l9.10.2004 na základe nariadenia náčelníka MsP, pričom dosiahnutými výsledkami boli príslušníci MsP vyhodnotení ako vyhovujúci, okrem p. Petráša a p. Halašku, ktorí sa previerok nezúčastnili zo zdravotných dôvodov. Okrem toho sa dňa l5.l0.2004 vykonali určenou komisiou previerky telesnej zdatnosti pre 34 uchádzačov o službu príslušníka MsP v rámci vyhláseného výberového konania, kde dvaja uchádzači nevyhoveli požadovaným kritériám.
        Ďalej sa v priebehu roka na základe nariadení náčelníka MsP vykonali 4 krát streľby zo služobných zbraní a to pištolí zn. ČZ vz. 83 cal. 9 mm Browning, zn. Glock l7, cal. 9 mm a Margolin cal. 22, pričom sa prísne riadili zásadami bezpečnosti pri výcviku streľby, ktorá bola vykonávaná spôsobom Combat a streľba na vzdialenosť 25 m na medzinárodný terč stojacej figúry. Tento výcvik bol realizovaný podľa najnovších požiadaviek na výcvik bezpečnostných zložiek v Európe a vo svete. Pri preskúšavaní streleckej prípravy, ktorá sa vykonávala na športovej strelnici v Bojniciach, vyhoveli všetci príslušníci MsP.
        V rámci zdokonaľovania sa v telesnej a streleckej príprave sme sa v roku 2004 zúčastnili, resp. sme poriadali turnaje a súťaže, z ktorých treba spomenúť turnaj v minifutbale, konaný na MsP Prievidza dňa l1.6.2004 a účasť na 7. ročníku streleckej súťaže o „Pohár primátora mesta Komárno“ konaného dňa 4.6.2004, kde sme v tvrdej konkurencii obsadili celkové l. miesto.
        Ďalej sme dňa l6.9.2004 zorganizovali na strelnici v Bojniciach streleckú súťaž o „Pohár primátora mesta Prievidza“ za účasti mestských a obecných polícií v okrese, oddelení OR PZ, ako i niektorých obcí v okrese. Na konci roka, dňa l0.12.2004, sme v telocvični ZŠ na Ul. Novackého zorganizovali „Vianočný turnaj v nohejbale“ za účasti družstiev z MsP v okrese a oddelení OR PZ, kde sme takto na športovom poli ukončili vzájomnú celoročnú spoluprácu na úseku zabezpečovania verejného poriadku.
5.7. Spolupráca s inými útvarmi, orgánmi a organizáciami
        Spoluprácu s útvarmi policajného zboru možno hodnotiť ako dobrú. Táto sa postupne vylepšuje s jej jednotlivými zložkami a to poriadkovou, kriminálnou a dopravnou políciou. Na úseku poriadkovej polície je dobrá spolupráca hlavne s Obvodným oddelením PZ Prievidza a to na základe „Dohody o vzájomnej spolupráci pri zabezpečovaní verejného poriadku v meste Prievidza“, ktorá bola uzatvorená a podpísaná medzi oboma zložkami dňa l2.l.2004.
        Spolupráca bola rozvíjaná aj s dopravnou políciou OR PZ, pričom táto sa orientovala vo väčšine prípadov na výkon pri dopravno-bezpečnostných akciách v meste Prievidza a to pri kontrolách technického stavu vozidiel, požívania alkoholu, merania rýchlosti a pod.
        Ďalej sme spolupracovali s kriminálnou políciou, hlavne v oblasti krádeží a vykrádania motorových vozidiel, krádeží vlámaním do pivníc, rodinných domov, reštauračných zariadení a pod., pričom sme v niektorých prípadoch zadržali i páchateľov uvedených trestných činov. Vo väčšine prípadov sme však vzhľadom na zameranie činnosti MsP odstupovali poznatky kriminálnej polícii k trestnej činnosti a jej páchateľom písomnou formou, pričom sme boli nápomocní pri jej dokumentácii.
        Spolupráca sa rozvíjala aj s pracovníkmi Železničnej polície Prievidza, avšak táto bola v prevažnej miere len jednostranná, hlavne zo strany MsP, či už pri vykonávaní zákrokov voči výtržníkom, podnapitým osobám, pri pátraní po totožnosti osôb v súvislosti so samovraždami, ktoré končili na železnici a pod.
        Dobrá je i spolupráca s MsP v Handlovej, Bojniciach, Novákoch a Kanianke, ktorá sa prejavovala hlavne vo vzájomnom odovzdávaní si poznatkov, výmene skúseností, vybavovaní dožiadaní a pod. V troch prípadoch bola v priestoroch MsP Prievidza vykonaná súčinnostná porada spojená s praktickými ukážkami pri využívaní techniky, či už pri rameroch, automobilovej techniky a pod.
        V našej práci úzko spolupracujeme i s pracovníkmi prokuratúry a súdu, pričom spolupráca s prokuratúrou je na úrovni priestupkového referátu, hlavne v oblasti konzultácie postupov pri dokumentácii spisov. Pokiaľ ide o okresný súd, tak tu musíme konštatovať, že tu nejde ani o spoluprácu, ale len o doručovanie poštou nedoručených súdnych zásielok, s ktorou požiadavkou sa na nás obracajú. Takto nás v priebehu roka 2004 požiadali o doručenie 706 zásielok.
        Okrem toho spolupracujeme i s ďalšími inštitúciami ako SAD, OSC, Červený kríž, exekútorské úrady a iné.
5.8. Spolupráca s poslancami MsZ
        Spoluprácu s poslancami MsZ v priebehu roka 2004 možno hodnotiť ako dobrú. Príslušníci MsP sa snažili v rámci legislatívnych možností vybavovať požiadavky poslancov a občanov mesta, pokiaľ to bolo možné, k ich spokojnosti. Za účelom naplnenia požiadavky, že policajt MsP je tu pre občana, začali sa príslušníci MsP zúčastňovať zasadnutí výborov volebných obvodov, ako aj zasadnutí primátora mesta s občanmi po jednotlivých volebných úsekoch, aby sa tak bližšie mohli oboznámiť nielen s problematikou na úseku verejného poriadku, ktorá občanov najviac trápi, ale aj so samotnými občanmi, čo začalo značnou mierou prispievať k zlepšeniu osobnej a miestnej znalosti policajtov vo vyčlenených sektoroch.
        Požiadavky, ktoré boli vznesené na MsP sa po preverení písomne odosielali do jednotlivých volebných výborov, ako aj samotným poslancom, pokiaľ boli takto adresované.
        Príslušníci MsP veľa spolupracovali pri zabezpečovaní verejného poriadku, okrem iných komisií, hlavne s poslancami a členmi komisie na ochranu verejného poriadku a dopravnej komisie. Na požiadanie poslancov alebo MsP, sa vykonávali spoločné kontroly v jednotlivých volebných obvodoch, či už na diskotékach, v reštauračných zariadeniach zameraných hlavne na požívanie alkoholických nápojov, užívania drog a omamných látok, ako aj na tržniciach, trhoviskách, jarmokoch a pri konaní rôznych mestských podujatí.
5.9. Spolupráca s pracovníkmi mestského úradu
        Príslušníci MsP pri zabezpečovaní úloh vyplývajúcich so zákona o obecnej polícii dennodenne spolupracujú s pracovníkmi mestského úradu a to hlavne na úseku sťažností s odborom hlavného kontrolóra, ekonomickým odborom, s oddelením daní a poplatkov, odbornej starostlivosti o občana, pokiaľ išlo o osoby obývajúce sociálne zariadenia Mesta Prievidza, odborom vnútornej správy – predovšetkým na úseku právneho oddelenia, odboru výstavby a regionálneho rozvoja, hlavne však s oddelením výstavby a verejných prác.
        Veľmi dôležitou je aj spolupráca na úseku odboru školstva, ktorá sa prejavuje v prvom rade v preventívno – výchovnej činnosti, hlavne zo strany preventistu MsP, ktorého práca má neustále vzostupný trend. Dennodenne sa zabezpečuje bezpečnosť pokladničiek MsÚ pri preberaní a odvádzaní peňažných hotovostí vo VÚB Prievidza a v neposlednom rade je to hlavne zabezpečovanie verejného poriadku pri rôznych zdvorilostných a významných návštevách, ako i akciách usporiadaných mestom Prievidza.
6. ÚSEK KRIMINÁLNO-PREVENČNEJ A OSVETOVEJ ČINNOSTI
        Na MsP v Prievidzi sú vytvorené základné podmienky pre prácu v oblasti prevencie. Zapájali sa do nej Ing. Botka, p. Zajac, p. Halaška a psovodi MsP p. Feješ s p. Hrabajom v rámci ukážok výcviku služobného psa. Prevencia je zameraná na zvýšenie bezpečnosti a zabezpečenie verejného poriadku v meste. Preventívne aktivity sa zameriavajú nielen na oblasť bezpečnosti, ale sú koncipované v širšom meradle.
        Okrem preventívnych aktivít je veľmi dôležitou úlohou aj prezentácia práce MsP na
verejnosti a jej zviditeľnenie. V tomto smere je dôležitá obojstranná informovanosť - podľa toho závisí ako sa nám bude dariť objasňovať priestupky, zisťovať páchateľov priestupkov a pod. Osvetová a prednášková činnosť bola nasmerovaná podľa potrieb, ktoré vyplynuli z vyhodnotenia aktuálneho stavu v oblasti dodržiavania verejného poriadku. Bol vypracovaný koncept prednášok a besied na ZŠ a SŠ, ktorý bol ponúknutý vybraným školám. Na základe prejaveného záujmu prebiehali besedy a prednášky na šiestich ZŠ, štyroch SŠ a desiatich MŠ podľa spracovaného harmonogramu. Besedy boli zamerané na oblasť popularizácie práce MsP, kriminálnej prevencie, drogovej prevencie, dopravnej výchovy a oboznamovanie sa s VZN mesta, s plnením ktorých sú najväčšie problémy. Boli vykonané besedy so zrakovo postihnutými dôchodcami v domove dôchodcov na Bojnickej ceste zamerané na viktimačnú prevenciu „Bezpečne doma a na ulici“. Súčasťou práce s deťmi a mládežou boli ukážky z výcviku služobných psov na ZŠ a MŠ, na akcii „Deň polície – polícia deťom“ v spolupráci so psovodmi OR PZ Prievidza a kynologickým klubom. Ukážky prebehli aj v MŠ v Lazanoch, v ZŠ v Kľačne a v detských táboroch v Bojniciach a v Lehote pod Vtáčnikom. V priebehu roku 2004 bolo vykonaných celkom 125 besied (2791 prítomných), 1 akcia „Deň polície – polícia deťom“ a 23 ukážok výcviku služobných psov (približne 1081 prítomných osôb). Prehľad besied, ukážok výcviku služobných psov MsP a iných podujatí preventívnej činnosti MsP tvorí príloha č. 12. V prvom štvrťroku bola najprv myšlienka vykonávať besedy o domácom násilí. Neskôr prejavila záujem o spoluprácu zakladateľka krízového centra „DOTYK“ p. Elena Hatašová o participáciu na projekte besied na tému : „Obchod so ženami“. Prešlo sa od slov k činom. MsP Prievidza poskytla na účely vytlačenia brožúr finančnú čiastku 2000,- Sk. Dňa 17.3.2004 na zasadačke MsP prebehlo školenie príslušníkov MsP Prievidza, MsP Partizánske a OO PZ Prievidza v súvislosti so zámerom organizovať preventívny program na stredných školách zameraný na problematiku obchodovania so ženami. Školenie vykonala zakladateľka Slovenského krízového centra DOTYK Elena Hatašová. Uvedená aktivita je ďalším príkladom snahy MsP Prievidza rozvíjať spoluprácu s inými MsP i OO PZ aj v oblasti prevencie. Jedná sa o projekt cyklu besied určený pre dievčatá od 15 do 19 rokov. Besedy majú poukázať na riziká migrácie našich dievčat za prácou do zahraničia, ktoré sa pre svoju naivitu a neinformovanosť ľahko stávajú obeťami obchodníkov so ženami. Tento preventívny program finančne podporila aj MsP Prievidza. Bolo vytlačených 1000 brožúrok s radami pre mladé dievčatá, ktoré túžia poznať svet a pracovať v zahraničí. Brožúry sú vypracované na základe skúseností dievčat a žien, ktoré neboli opatrné a stali sa obeťami podvodu. V priebehu mesiaca máj sme zahájili projekt besied „Obchod so ženami“, ktorý potom pokračoval aj v mesiaci december 2004. Celkom na štyroch SŠ bolo vykonaných 31 besied (749 prítomných dievčat). Dňa 14.5.2004 sa na jednej z uvedených besied zúčastnila aj STV, Vyhotovené zábery boli odvysielané v rannom vysielaní STV 1 dňa 18.5.2004. Po skončení tohto cyklu bola zaslaná správa koordinátorke projektu, v ktorej sme vyhodnotili projekt. Besedy organizované v rámci projektu „Obchod so ženami“ sa stretli so značným ohlasom a záujmom predovšetkým zo strany samotných dievčat. Prejavilo sa to rozšírenou diskusiou k uvedenej problematike, zaujímali sa predovšetkým o kontakty na naše konzuláty a diplomatické misie a na možnosť overovania dôveryhodnosti inzerátov ponúkajúcich rôzne pracovné príležitosti. V neposlednom rade ich zaujala časť venovaná právam obetí násilia, právam osôb zadržaných, zaistených a predvedených. Samotné školy kvitovali úsilie príslušníkov MsP Prievidza poskytnúť rôzne rady dievčatám, aby sa nestali obeťami podvodu. Prejavili presvedčenie, že v podobnom projekte bude MsP Prievidza pokračovať aj v budúcnosti. V neposlednom rade pokračovala práca na textovej príprave informačných a propagačných letákov pre širokú verejnosť s viktimačným charakterom na rôzne témy. Denne počas školskej dochádzky zabezpečujeme priechody pre chodcov v blízkosti základných škôl. Zúčastňujeme sa na stretnutiach primátora mesta s občanmi jednotlivých volebných obvodov a zasadnutiach výborov volebných obvodov. MsP takto môže okamžite reagovať na podnety poslancov, poprípade zúčastnených obyvateľov mesta. Predovšetkým členovia hliadok získavajú prehľad o problémoch vo svojich sektoroch.
        Postupne si členovia hliadok MsP budujú kontakty na domových dôverníkov. V prípade požiadaviek na dodanie materiálov týkajúcich sa problematiky VZN mesta, iných zákonných noriem je preventista MsP pripravený zabezpečiť požadovaný materiál pre ich potreby. V mnohých prípadoch bol tento materiál distribuovaný prostredníctvom hliadok MsP, predovšetkým vo volebnom obvode č. 2.
        Pravidelne v týždňových cykloch boli zasielané príspevky do regionálnych médií: Televízia Prievidza, AVT nonstop, Prieboj, Prievidzsko, Beta rádio o najzaujímavejších prípadoch a najčastejších priestupkoch riešených MsP. Rozšíril sa okruh médií i s celoštátnou pôsobnosťou, prostredníctvom ktorých prezentujeme prácu MsP. V súčasnosti poskytujeme informácie z činnosti MsP Prievidza až 14 médiám (printovým alebo elektronickým) na území SR. Od polovice roka prebiehajú pravidelné týždňové (utorkové) telefonické vstupy na Rádiu Beta, prostredníctvom ktorých informujeme širokú poslucháčsku verejnosť o činnosti príslušníkov MsP, o ich najzaujímavejších zákrokoch. Zároveň upozorňujeme verejnosť na rôzne prípady protiprávneho konania a obraciame sa so žiadosťou o spoluprácu. V spolupráci s ICM Prievidza sme zorganizovali anketu o MsP. Výsledky ankety potvrdili zvyšujúcu sa dôveru MsP medzi občanmi, ale poukázali aj na nedostatky a predovšetkým na oblasti, ktorým je potrebné sa
venovať dôslednejšie.
        Priebežne sa aktualizuje stránka MsP v rámci internetovej stránky mesta Prievidza. Podklady z nej slúžia na zhotovenie informačných materiálov a letákov. Z dôvodu zaistenia lepšieho prístupu na stránky mestskej polície sa javí potreba vytvorenia vlastnej internetovej stránky MsP Prievidza. Zámerom MsP je postupné rozšírenie internetovej stránky MsP o ďalšie oblasti týkajúce sa výlučne činnosti MsP.
        Koncom júna bola na zasadnutí MsZ schválená „Smernica - Zásady posilnenia motivácie občanov mesta Prievidza k spolupráci s Mestskou políciou v Prievidzi na úseku ochrany majetku mesta a majetku občanov.“. Zámerom je zaktivizovať občanov mesta pri odhaľovaní prípadov vandalizmu. V prípade odhalenia páchateľa vandalizmu a dokázania tohto konania môže občan mesta dostať odmenu až do výšky 2 000,- Sk / 66,39 €. Zatiaľ boli odmenení dvaja občania v prípade vlámania sa do dvoch objektov ZŠ koncom júla a v jednom prípade vyplatil odmenu občanovi majiteľ UNIMATU, keď zásluhou občana mesta bol priamo pri krádeži potrubia prichytený páchateľ. Jeden prípad vandalizmu je v sledovaní vzhľadom k tomu, že dosiaľ i napriek písomnej požiadavke sme neboli informovaní OR PZ o výsledku objasňovania z podozrenia z trestného činu propagácie fašizmu. I napriek masívnej kampani, naďalej uvedené úsilie MsP chápu ako udavačstvo. Vzhľadom k tomu, že aktivita občanov pri odhaľovaní prípadov vandalizmu nie je na takej úrovni ako sme očakávali, rozmnožili sme znenia uvedenej smernice a príslušníci MsP ich osobne distribuujú svojim dôverníkom v pridelených sektoroch.
        V priebehu roka boli organizované bezpečnostno – preventívne akcie zamerané na kontrolu podávania alkoholických nápojov v reštauračných zariadeniach osobám mladším ako 18 rokov v spolupráci s OO PZ, no predovšetkým vo vlastnej réžii, na dopravu s dôrazom na obchádzkové trasy mesta, na kontrolu diskoték v meste v spolupráci s komisiou kultúry, na zabezpečenie verejného poriadku v súčinnosti s OO PZ počas pochodu SNM, na kontrolu sociálnych ubytovní mesta a pobytu bezdomovcov v nočných hodinách. Koncom roka sa zahájila spolupráca MsP s pracovníkmi oddelenia sociálno - právnej ochrany detí a prevencie Obvodného úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Prievidzi pri vykonávaní kontrol zameraných na podávanie alkoholu osobám mladším ako 18 rokov. Kontroly reštauračných zariadení, diskoték sa vykonávajú priebežne počas hliadkovej činnosti príslušníkov MsP, preto sa už neorganizuje toľko preventívnych akcií ako tomu bolo v minulosti. Je snaha na určitú dennú alebo nočnú dobu operatívne presúvať väčší počet hliadok, ktoré sa potom dôslednejšie zameriavajú na kontroly dodržiavania ustanovenia § 30 ods. 1 písm. a) zákona SNR č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov – podávanie a predaj alkoholu osobám mladším ako 18 rokov, dodržiavania VZN č. 66/2002 o podmienkach držania psov na území mesta, VZN č. 71/2003 o zdravom životnom prostredí, udržiavaní čistoty a poriadku v meste Prievidza, VZN mesta Prievidza č. 54/2000 o používaní zábavnej pyrotechniky na území mesta Prievidza, VZN č. 68/2003 o odstraňovaní starých vozidiel na území mesta Prievidza, ale i ostatných platných VZN mesta. Počas plnenia služobných úloh, počas kontrol reštauračných zariadení a pri kontrolách dodržiavania VZN mesta zisťujeme ich porušovanie zo strany osôb mladších ako 18 rokov. V uvedených prípadoch oznamujeme listom konania týchto osôb rodičom, školám. V prípade podozrenia zo zanedbávania výchovy detí zo strany rodičov zasielame listy aj na Obvodný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny. Na základné alebo stredné školy bolo v roku 2004 zaslaných celkom 132 listov ( požívanie alkoholických nápojov – 73 x, fajčenie – 13 x, krádeže tovaru v obchodoch – 30 x, znečisťovanie verejného priestranstva – 11 x, umožnenie požívať alkoholické nápoje osobám mladším ako 18 rokov – 2 x, jazda na bicykli v pešej zóne – 1 x, iná krádež – 1 x, neoprávnené používanie zábavnej pyrotechniky – 1 x ); rodičom bolo zaslaných celkom 59 listov o konaní ich detí (požívanie alkoholických nápojov – 35 x, fajčenie – 11 x, krádeže tovaru v obchodoch – 8 x, jazda na bicykli v pešej zóne – 2 x, znečisťovanie verejného priestranstva – 1 x, neoprávnené používanie zábavnej pyrotechniky – 1 x, priestupok na úseku držania psov – 1 x); Obvodnému úradu práce, sociálnych vecí a rodiny bolo zaslaných celkom 14 listov ( krádež tovaru v obchodoch – 7 x, zanedbanie opatery o dieťa – 3 x, požívanie alkoholických nápojov – 3 x, fajčenie – 1 x). Rodičia sú prevažne o konaní svojich detí upozorňovaní priamo hliadkami MsP v mieste ich trvalého bydliska. Vo všeobecnosti je zisťovaný značný nárast požívania alkoholických nápojov osobami vo veku od 11 rokov, obdobne je to i s fajčením cigariet. Rozmáha sa fetovanie omamných látok - marihuana (bongá z PET fliaš), fetovanie prchavých látok – toluén, poprípade fajčenie marihuany. V mesiaci december boli vykonané spoločne s pracovníčkami SOI kontroly predaja zábavnej pyrotechniky v obchodných prevádzkach. Týmito kontrolami neboli zistené žiadne nedostatky.
V priebehu roka sme vyžiadali od tvorcu novely zákona o ochrane nefajčiarov stanovisko – výklad k jednotlivým ustanoveniam tohto zákona. V súčasnej dobe, prijatím nového zákona č. 377/2004 o ochrane nefajčiarov od 1. júla sa obmedzili právomoci územnej samosprávy ( tým aj obecných polícií) pri riešení priestupkov na úseku porušovania zákazu fajčenia, nemôžme ani postihovať osoby, ktoré predajú cigarety osobám mladším ako 18 rokov. V podmienkach nového zákona tieto priestupky môžeme len oznamovať SOI, poprípade iným orgánom oprávneným ukladať pokuty do výšky 5000,- Sk / 165,97 €. Stráca sa tým možnosť bezprostredne doriešiť priestupky na mieste činu. Z vyššie uvedených dôvodov sme prišli s návrhom iniciovania legislatívneho riešenia novely tohto zákona, ktoré by umožňovalo zistené priestupky na úseku ochrany nefajčiarov objasňovať príslušníkmi MsP. Uvedený návrh bol zaslaný na Úrad verejného zdravotníctva SR a na Ministerstvo zdravotníctva SR, Odbor zdravotnej legislatívy a aproximácie práva.
        Pretrvávajú problémy s riešením osôb na verejnosti pod vplyvom alkoholu z dôvodu absencie protialkoholickej záchytnej izby na území mesta. V oblasti boja proti alkoholizmu sú problémy so zriaďovaním protialkoholických záchytných izieb z dôvodu ich financovania z prostriedkov samosprávy, predovšetkým financovania ich prevádzky. Napriek uvedeným problémom je nutné zvážiť jej zriadenie formou spoluúčasti na financovaní mestami okresu Prievidza. Na zabránenie konzumácie alkoholu na verejnosti sa javí vhodné vypracovať VZN mesta o zákaze predaja a konzumácie alkoholických nápojov na vybraných častiach verejného priestranstva, čím sa umožní postihovať značná časť mládeže, ale i určitý okruh dospelých osôb, mimo bezdomovcov a sociálne neprispôsobivých.
        V meste je zriadená protidrogová komisia, no na základe poznatkov z praxe je nutné zriadiť komisiu so širšou pôsobnosťou. Jednalo by sa o komisiu prevencie kriminality a inej protispoločenskej činnosti pod záštitou zástupcu primátora mesta. Členmi tejto komisie by boli pracovníci mesta z odboru starostlivosti o občana, sociálneho oddelenia, mestskej polície, vedúci Odboru školstva MsÚ Prievidza, zástupca informačného centra v Prievidzi, zástupca Okresného riaditeľstva Policajného zboru, psychológ, lekár z Psychiatrického oddelenia NsP Prievidza, riaditeľ KaSS, ďalší členovia rady rôznych nadácií, spolkov a pod. Je to okruh osôb, ktoré sú členmi protidrogovej komisie. V zmysle vypracovaného štatútu komisie by sa členovia schádzali 2 x ročne na vyhodnocovaní plnenia úloh a vytyčovaní úloh do nasledujúceho roka. Už v projekte „Bezpečné mesto Prievidza“ prijatom na zasadnutí MsZ zo dňa 6.5.2003 je stanovené, že na úrovni mesta je nutné zriadiť uvedenú komisiu pod záštitou zástupcu primátora mesta, ktorá bude mať na starosti celý okruh preventívnych aktivít, nielen drogovú prevenciu. Do dnešného dňa komisia neexistuje. Práve táto komisia bude mať na starosti vypracovanie stratégie prevencie kriminality ako ústredný dokument, má ju rozpracovávať do koncepcií alebo programov prevencie mesta. Je nevyhnutné, aby na vypracovaní týchto programov sa podieľal celý rad subjektov, ktoré nejakým spôsobom svojimi aktivitami budú zároveň prispievať k prevencii. Malo by byť záujmom mesta, aby parciálne preventívne programy jednotlivých subjektov boli vzájomne zladené, dopĺňali a umocňovali tak svoj účinok. Ide o komplexnosť prevencie na úrovni mesta. Je potrebné zriadiť aj funkciu koordinátora prevencie na MsÚ. Osoba vykonávajúca túto funkciu by plnila len úlohy vyplývajúce z funkčnej náplne, ktorá by predovšetkým koordinovala činnosť jednotlivých subjektov prevencie v meste, bola by tzv. sekretárom (tajomníkom) komisie pre prevenciu kriminality a inej protispoločenskej činnosti.
        Pokračujeme v napĺňaní projektu „Bezpečné mesto Prievidza“, ktorý je zároveň nosným pilierom preventívnej činnosti MsP. V auguste bola vypracovaná charakteristika preventívnej aktivity, na ktorú požaduje mesto príspevok zo štátneho rozpočtu v roku 2005 vo výške 5 miliónov Sk / 165 969,59 €. Cieľom uvedeného projektu je zabezpečiť občanom a návštevníkom mesta pocit bezpečia v uliciach mesta, a to ako v denných, tak i v nočných hodinách. Má byť prostriedkom účinného boja proti kriminalite predovšetkým jej presunom do okrajových častí mesta. Zároveň má slúžiť k zvýšeniu efektívnosti zásahov mestskej polície. Problémom je financovanie ďalších etáp tohto projektu, lebo napriek každoročnému žiadaniu prostriedkov z fondu prevencie kriminality vlády SR už od roku 2002 nám bolo poskytnutých 590 tisíc korún len v roku 2003, preto mesto je odkázané len na svoje rozpočtové prostriedky. Ani v roku 2004 nám z tohto fondu neboli pridelené žiadne finančné prostriedky, napriek tomu, že na KÚ v Trenčíne sme boli zaradení do okruhu uchádzačov o tieto prostriedky. V mesiaci august 2004 boli v rámci II. etapy MKS nainštalované dve kamery (kamera č. 3 na budove Priemstavu a kamera č. 4 na bytovom dome na Ul. Š. Králika 11) v celkovej sume 560 000,- Sk / 18 588,59 € so splatnosťou do marca 2005 a 30.12.2004 bola v rámci III. etapy MKS nainštalovaná kamera č. 5 na objekte č. 33 na Námestí slobody. Na realizáciu tejto etapy bolo vyčlenených celkovo 251 861,- Sk / 8 360,25 €. Na projekt boli použité finančné prostriedky od sponzorov (Slovenská sporiteľňa a poisťovňa ALLIANZ – 120 000,- Sk / 3 983,27 €) , zvyšná suma bude vyčlenená z rozpočtu mesta na rok 2005. Na miesta umiestnenia uvedených kamier upozorňuje žltá informačná tabuľa s logom kamery. Výhodou tohto systému je, že sa jedná o demontovateľné digitálne kamery, ktoré bude možné kedykoľvek presunúť do miest zvýšeného výskytu priestupkov a kriminality. Pri kamerách inštalovaných v rámci 1. etapy sa jedná o rádiový prenos obrazu na monitory, ktoré sú umiestnené na dispečingu operačného strediska MsP. Pri kamerách inštalovaných v rámci 2. etapy i napriek prepojeniu kamier optickým káblom sa jedná o prenos obrazu na plazmovú obrazovku prostredníctvom rádia, pretože prenos signálu na dispečing prostredníctvom skrine na obytnom dome na Ul. Makovického č. 28 nie je zaistená optickým káblom. Jedná sa o kombináciu optického kábla a rádia. Na zaistenie vyššej kvality záznamu je nutné čo najskôr realizovať prepojenie optickým káblom z budovy Priemstavu na bytovku Ul. Makovického č. 28, v ďalšom poradí prepojenie optickým káblom z bytovky na Ul. H. Gavloviča na budovu MsD, čím sa zabezpečí prenos signálu optikou u všetkých nainštalovaných kamier.
        Boli vypracované nájomné zmluvy s jednotlivými správcami objektov, na ktorých sú nainštalované jednotlivé kamery. Ďalej bolo vypracované „Nariadenie náčelníka MsP Prievidza č. 9/2004 o obsluhe MKS. Priebežne sa rieši odstraňovanie závad a porúch na jednotlivých kamerách.
        Intenzívnemu využívaniu kamier bráni neobsadenie funkcie operátorov MsP pre zabezpečenie prevádzky dispečingu so záznamovým zariadením, monitormi a ovládacou jednotkou v súlade s projektom „Bezpečné mesto Prievidza“. Záznam obrazu je použiteľný pre potreby objasňovania kriminality len v prípade kvalitného reálneho obrazu, s ktorým treba neustále pracovať. Operačný MsP pri množstve povinností vyplývajúcich z ich funkčnej náplne, pri narastajúcom počte úloh súvisiacich s narastajúcim množstvom zákrokov príslušníkov MsP, nie je schopný venovať sa monitorovaniu lokalít s kamerami a plneniu ďalších úkonov súvisiacich s obsluhou MKS. V súvislosti s množiacim sa počtom kamier je nutné čo najskôr pristúpiť k zriadeniu a obsadeniu funkcie operátorov MsP. Zvýši sa tým efektívnosť využitia MKS, čo bude mať za následok zníženie kriminality a protiprávneho konania v lokalitách s nainštalovanými kamerami. V súvislosti s realizáciou stavby podchodu je nutné rátať s nainštalovaním stacionárnej kamery v ňom, aby sa predišlo možným prejavom vandalizmu. V ďalšom období v závislosti na finančných možnostiach mesta dôjde k realizácií ďalších etáp MKS na železničnej stanici, stanici SAD, na sídlisku Zapotôčky a pod.
        V priebehu roka sme spracovali podklady k vypracovaniu súhrnnej správy o stave drogovej scény pre potreby výboru ministrov pre drogové závislosti a kontrolu drog na základe žiadosti KÚ v Trenčíne. Na základe uvedenej žiadosti sme zaslali súhrnnú správu o stave drogovej scény. Uvedené podklady slúžili k vypracovaniu „Súhrnnej správy o stave drogovej scény v Trenčianskom kraji za prvý polrok 2004“ pre potreby Generálneho sekretariátu Výboru ministrov pre drogové závislosti a kontrolu drog Úradu vlády SR.
        Koordinátor preventívnych činností MsP pripravil návrh novely VZN mesta č. 68/2003 o starých vozidlách na území mesta Prievidza, ktorá bola daná k dispozícii referentke životného prostredia. V súvislosti s množiacimi sa požiadavkami občanov na riešenie problematiky prekračovania rýchlosti vodičmi motorových vozidiel na miestnych komunikáciách a s tým súvisiacim ohrozovaním bezpečnosti, zdravia a životov občanov, ktoré boli prednesené na stretnutiach primátora mesta s obyvateľmi jednotlivých volebných obvodov bol vypracovaný materiál, v ktorom sme navrhli riešenie tejto problematiky nákupom radarového cestného merača rýchlosti formou lízingu. Tento návrh bol schválený na augustovom zasadnutí MsZ. Bol vypracovaný návrh VZN č. 79/2004 o používaní cestných meračov rýchlosti Mestskou políciou v Prievidzi, ktoré bolo schválené na decembrovom zasadnutí mestského zastupiteľstva. Zároveň bolo vypracované Nariadenie náčelníka MsP č. 11/2004 pre ukladanie pokút pri prejednávaní priestupku v zmysle ustanovenia § 22 ods. 1 písm. a) zákona SNR č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (prekročenia rýchlosti ustanovenej dopravnou značkou B 27a. Nákup radaru bol realizovaný 2.12.2004.
        Vzhľadom k tomu, že sa chystá k 1.3.2005 novela zákona NR SR č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov, ktorou chce MV SR odňať obecným políciám právomoc objasňovať priestupky prekročenia rýchlosti vodičmi motorových vozidiel stanovenej dopravnou značkou B 27a, sme koncom mesiaca november pripomienkovali niektoré ustanovenia tohto zákona a zároveň sme stanovisko MsP Prievidza k pripravovanej novele zaslali šiestim poslancom NR SR.
        Na základe zistených nedostatkov v odbornej príprave príslušníkov MsP bol koordinátorom preventívnych činností MsP na základe nariadenia náčelníka MsP vypracovaný okruh 8 testov s 240 otázkami, ktoré zahŕňajú problematiku zákona o obecnej polícii, zákona o priestupkoch, VZN mesta, Trestného zákona, Trestného poriadku, zákona o premávke na pozemných komunikáciách, vykonávacej Vyhlášky MV SR č. 225/2004, zákona o ochrane nefajčiarov, zákona o zbraniach a strelive. Príslušníci MsP s najhoršími výsledkami budú opätovne preskúšaní z testov. V prípade opakovaného nevyhovujúceho hodnotenia budú riešení v disciplinárnej právomoci náčelníka MsP.
        Pokračovala práca na podkladoch do pripravovanej brožúry o prevencii, v ktorej chceme radiť a informovať široký okruh verejnosti v oblasti prevencie. Brožúra má poskytnúť niekoľko potrebných rád, aby sa široký okruh verejnosti nestal obeťami kriminálnych živlov, poprípade sami sa nedopúšťali rôznych protiprávnych konaní. Preto toto cestou poskytujeme niekoľko rád na správanie sa v rôznych situáciách, aby sa znížilo riziko ohrozenia. Úlohou mestskej polície nie je len pôsobiť represívne, čiže postihovať protiprávne konanie, ale sa snažiť aj o preventívne pôsobenie. To znamená, radami prispievať k predchádzaniu zlu, zvyšovať právne vedomie čo najširších vrstiev obyvateľstva v meste. Účelom je i vedieť poradiť občanom, dospelým, deťom i mládeži vždy nájsť alternatívne riešenia pre ich problémy v oblasti vlastnej ochrany zdravia i majetku, ktorých realizácia nebude za cenu porušenia zákona a následne ich nechať slobodne sa rozhodnúť, ktorú si z nich vyberú. Brožúra bude pripravená do tlače do konca januára 2005. Bude nutné už len zabezpečiť jej financovanie.
        Nepodarilo sa realizovať II. diel videonahrávky o MsP Prievidza s názvom „Muži zákona“ z dôvodu nedostatku financií a neseriózneho prístupu zo strany Televízie Prievidza.
        Koncom mája v súvislosti s Dňom detí bolo zorganizované podujatie „Deň polície –polícia deťom“ na Námestí slobody spoločne s príslušníkmi OR PZ a OO PZ Prievidza. V rámci tohto podujatia boli vykonané ukážky MTZ mestskej polície a PZ v Prievidzi (služobné autá, zbrane, donucovacie prostriedky, alkotest, kriminalistická technika), ukážka výcviku psovodov MsP a PZ, prebiehali rôzne súťaže pre prítomné deti, pre ktoré boli k dispozícii rôzne ceny a sladkosti od sponzorov podujatia. Uvedené podujatie sa stretlo s veľkým ohlasom. V budúcnosti uvažujeme zorganizovať podujatie za účasti aj ďalších zložiek – Železničná polícia, Hasičský a záchranný zbor, Banská záchranná služba v prípade ich záujmu.
        V septembri bola zorganizovaná „Strelecká súťaž o pohár primátora mesta Prievidza“ na strelnici v Bojniciach – časť Dubnica za účasti 14 družstiev a niekoľkých jednotlivcov. Celé podujatie malo obrovský ohlas u prítomných súťažiacich i pozvaných hostí. Hlavným sponzorom súťaže bola firma Group 4 Falck Services s.r.o. Bratislava, ktorá poskytla čiastku 25 000,- Sk. Tieňom podujatia bola krádež videokamery, ktorá bola ohlásená na OO PZ v Bojniciach. Koordinátor prevencie sa podieľal aj na organizácii futbalového turnaja MsP a nohejbalového turnaja.
        S plnenia vyššie spomenutých úloh je zrejmý široký záber koordinátora preventívnych činností MsP. Okrem určitého okruhu besied, ukážok výcviku služobných psov, na ktorých sa podieľali aj príslušníci MsP Zajac, Halaška, Feješ a Hrabaj, ostatné úlohy plnil a zabezpečoval sám. V súvislosti so zámerom skvalitnenia práce v oblasti prevencie, s potrebou ďalších pracovníkov pre vedenie besied, prednášok, spracovania podkladov na internetovú stránku MsP, spracovania podkladov pre médiá, spracovania stanovísk k rôznym zákonom, právnym normám, vedenia rozsiahlej agendy v súvislosti s rozširovaním kamerového systému, v súvislosti s potrebou skvalitnenia kontaktu s ďalšími subjektami prevencie a v neposlednom rade v súvislosti s plnením úloh prevencie mesta z dôvodu nevytvorenej a neobsadenej funkcie koordinátora prevencie MsÚ je nutné personálne, priestorovo i materiálne vybudovať výkonné pracovisko prevencie MsP. Využiť k tomu ďalšie priestory, ktoré sa uvoľnia po zrušení ZŠ Ul. K. Novackého.
Nedostatky :
- nie sme schopní pôsobiť na širšiu vrstvu mládeže, seniorov v meste z dôvodu nedostatku príslušníkov MsP zainteresovaných do prevencie,
- absencia 2 – 3 komunikačne vybavených ľudí so sociálnym a pedagogickým cítením, ktorí by sa podieľali na plnení úloh v oblasti prevencie,
- neobsadenie funkcie operátorov MsP na dispečingu kamerového systému,
- nevytvorený aktívny kontakt s predstaviteľmi rôznych občianskych združení a organizácií dôchodcov,
- nedostatočná spolupráca MsP s OO PZ v oblasti situačnej a viktimačnej prevencie z dôvodu nedostatočného záujmu zo strany OO PZ,
- absencia protialkoholickej záchytnej izby.
7. ÚSEK KONTROLNEJ ČINNOSTI
        Veľký význam pri zabezpečovaní úloh príslušníkmi MsP plní kontrolná činnosť. Táto bola v priebehu roka 2004 zabezpečovaná náčelníkom MsP a referentom pre výkon kontroly MsP p. Jánom Šimkom. Kontroly sa vykonávali priebežne v priebehu celého roka a to v dobe dennej i nočnej, ako i v dňoch pracovného pokoja. Takto bolo vykonaných celkom 132 kontrol zameraných na činnosť príslušníkov MsP a 22 kontrol na prítomnosť požívania alkoholických nápojov. Z každej kontroly sú vyhotovené písomné záznamy. Výkon kontrol bol zameriavaný na plnenie si služobných úloh príslušníkmi na pracovisku, ale hlavný dôraz bol položený na výkon v teréne a to hlavne pri výkone na priechodoch pre chodcov pri ZŠ v ranných hodinách, počas dňa a v nočných hodinách na plnenie úloh v sektore, ako sú riešené veci na úseku verejného poriadku, či nedochádza k nedostatkom resp. benevolentnému prístupu pri riešení vrakov, skládok, či je vykonávaná záverečná kontrola prevádzok a pod. Ďalej boli kontrolované nástupy a ukončenie služieb, kompletnosť výstroje a výzbroje, ich funkčnosť, celkový vzhľad, estetika a ustrojenosť príslušníkov MsP. Veľkým prínosom pre výkon služby sa stali kontroly realizované počas víkendu pri plnení služobných povinností, ich vyhodnocovanie a prijímanie opatrení k ďalšiemu postupu. Na základe takto vykonaných kontrol a následne zistených nedostatkoch boli prijaté opatrenia na zjednanie nápravy, pričom v niektorých prípadoch bolo pristúpené k disciplinárnym i personálnym opatreniam.
ZÁVER
        Mestská polícia Prievidza svojou činnosťou, ako i celkovými dosiahnutými výsledkami
za obdobie roka 2004 plne preukázala svoju opodstatnenosť a nezastupiteľnosť v štruktúre orgánov mesta Prievidza. Preto aj v roku 2005 bude svoju činnosť zameriavať v prvom rade na zabezpečovanie verejného poriadku v meste pri ochrane jeho obyvateľov, ako aj iných osôb pred ohrozením ich života a zdravia. Budeme naďalej spolupôsobiť s Obvodným oddelením PZ v Prievidzi pri ochrane verejného poriadku, majetku mesta a majetku občanov, ako i plnenia ďalších spoločných úloh v zmysle uzatvorenej „Dohody o vzájomnej spolupráci pri zabezpečovaní verejného poriadku v meste Prievidza“ zo dňa l2.1.2004. Policajtov MsP s ohľadom na územné rozdelenie do jednotlivých sektorov zainteresujeme na práci vo volebných obvodoch, ako aj na stretnutia občanov s primátorom mesta, aby sa takto mohli bezprostredne dozvedieť o bezpečnostnej situácii z pohľadu občanov mesta, ich názoroch, podnetoch a požiadavkách v oblasti zabezpečovania verejného poriadku. Na základe toho, aby sa úlohy kladené na Mestskú políciu mohli plniť kvalitnejšie a efektívnejšie, musíme v priebehu roka 2005 venovať pozornosť nasledovným skutočnostiam:
- v priebehu 1. štvrťroka 2005 rozšíriť stavy mestských policajtov o ďalších troch policajtov v zmysle projektu „Bezpečné mesto“ schváleného MsZ v r. 2003,
- iniciovať prostredníctvom poslancov mestského zastupiteľstva a poslancov Národnej rady, aby nedošlo k okliešteniu právomoci obecných polícií na úseku riešenia priestupkov v doprave pripravovanou novelizáciou zákona o premávke na pozemných komunikáciách,
- uloženou úlohou z uznesenia MsR č.597/O4 z 9.ll.2004 hľadať riešenie na výstavbu mestskej strelnice, ktorá by okrem policajtov MsP, slúžila i občanom mesta,
- vychádzajúc z bezpečnostnej situácie na úseku verejného poriadku ako i požiadaviek OR PZ, v spolupráci s primátorom mesta a poslancami MsZ, snažiť sa podľa možností o zriadenie protialkoholickej záchytnej stanice,
- v prípade získania štátnej dotácie na kamerový systém, pristúpiť k prepojeniu kamier optickým káblom, aby sa tak odstránila častá poruchovosť a bol zabezpečený kvalitný signál na dispečing kamerového systému,
- v rámci 3 etapy výstavby kamerového systému podľa dostupnosti finančných prostriedkov zabezpečiť pokrytie ďalších mestských lokalít kamerami,
- po dobudovaní 3 etapy kamerového systému, vytvoriť na operačnom pracovisku MsP funkciu stáleho operátora kamier,
- vzhľadom ku skutočnosti, že počas dňa prebieha pri činnosti MsP viac akcií (meranie radarom, operatívna akcia atď), vybudovať v rámci spojenia druhý kanál,
- za účelom zvýšenia bezpečnosti v cestnej premávke, predchádzania ohrozovania života a zdravia chodcov i občanov, spoločne s komisiou na ochranu verejného poriadku zvážiť o umiestnení na kritických miestach za účelom prevencie tzv. „plechových policajtov“,
- vzhľadom na rozsah problematiky, zvážiť rozšírenie úseku kriminálno-prevenčnej a osvetovej činnosti o jedného pracovníka,
- dokončiť prácu na podkladoch do brožúry s radami MsP v oblasti prevencie a po získaní financií na tlač zabezpečiť jej vydanie a distribúciu,
- na základe požiadaviek príslušníkov v súvislosti s výkonom hliadkovej činnosti v rekreačných, prímestských a terénne ťažšie prístupných miest vybaviť MsP motorovým vozidlom s možnosťou pohybu v členitom teréne v zmysle uznesenia MsZ č 391/II/03, bod a) zo dňa 28.10.2003.
/späť na správy o činnosti/